Henkilörekisterivelvoitteet
# 27.03.2018

Asiatervehdys,

Suomen ja Euroopan unionin tietosuojalait ovat uudistumassa. EU:n yleistä tietosuoja-asetusta sovelletaan 25.5.2018 alkaen kaikissa EU:n jäsenmaissa. Tämän asetuksen soveltamisen myötä meidän yhdistystenkin pitää hieman ryhdistäytyä omissa käytännöissämme liittyen jäsen- ja henkilörekistereihin.

En aio tässä syvemmälti perehdyttää ketään tietosuoja-asetuksen ja -lain ihmeelliseen maailmaan vaan toivon, että jokainen SBJJL:n jäsenyhdistys huolehtii siihen tutustumiseen omalla tahollaan sekä kartoittaa, mitä se tarkoittaa oman yhdistyksen käytäntöjen kohdalla. Täällä asia on esitetty yksinkertaisesti ja nopeasti läpi selattavana: http://www.tietosuoja.fi/fi/index/euntietosuojauudistus.html

Ihan ensimmäiseksi jokaisen SBJJL:n jäsenseuran (tämä oikeasti koskettaa Suomessa kaikkia yrityksiä, yhdistyksiä, jne.) pitää huolehtia siitä, että kaikista ylläpidetyistä ja olemassa olevista jäsen- ja henkilörekistereistä on olemassa rekisteri- tai tietosuojaseloste.

Tietosuojavaltuutettu sanoo: ”Rekisterinpitäjän tulee laatia jokaisesta eri henkilörekisteristä rekisteriseloste, joka on pidettävä yleisesti saatavilla esimerkiksi rekisterinpitäjän toimipaikassa tai verkkopalvelussa. Samaan henkilörekisteriin kuuluvat erikseen pidetyt atk-rekisterit ja manuaaliset luettelot ja kortistot, jos niitä käytetään saman tehtävän hoitamiseen.”

Huomioitavaa on, että käytännössä kuka tahansa voi pyytää ko. selosteet nähtäväksi.

Tarvittavat rekisteriselostepohjat ja täyttöohjeet löytyvät helpoiten täältä: http://www.tietosuoja.fi/…/rekisteri-jatietosuojaselosteet.…

Toivoisin, että jokainen seura huolehtii näistä velvoitteista ennen tuota toukokuun maagista päivää. Tarvittaessa pyrimme liiton kautta teitä asian suhteen opastamaan. Viime kädessä jokainen yhdistys ja yritys on kuitenkin itse juridisessa vastuussa näistä asioista ja laiminlyödessään joutuvat kantamaan niistä määrätyt sanktiot (sakkoja tai henkilötietojen käsittelykielto).

T,

Aki (pj)

Puheenjohtajan tervehdys
# 11.03.2018

Tervehdys arvon BJJ-kollegat,

Olen Aki Lehto Nokian Kamppailu-Urheilijoista ja viikko sitten valitun SBJJL:n vuoden 2018 hallituksen puheenjohtaja. Ajattelin, että minun on hyvä esittäytyä teille, koska suurimalle osalle teistä en ole ennestään tuttu. Tosin viimeisen muutaman vuoden aikana olen ollut paikalla lähes kaikissa liiton kisoissa sekä junnu cupeissa. Yleensä tatamin ulkopuolella, mutta jokusen kerran olen toki astunut kisatatamillekin sekä ottelijana että tuomarina.

Itse olen aktiiviharrastaja ja kaikki kolme lastani ovat jo vanhoja ”BJJ-kisaveteraaneja”. Kuten jo seuranimestä ilmenee kotisali sijaitsee Nokialla. Vaimon mielestä välillä ”kotisali” on enemmänkin kuin vain sali…. Nooh, mitä sitä kiertelemään, kyllä BJJ ja kamppailu-urheilu (potkunyrkkeilyä olen harrastanut liki 25 vuotta) muodostaa lähes elämäntavan, jota työssäkäynti tuppaa vain häiritsemään.

Tälle toimikaudelle liiton hallitus uudistui merkittävästi, kun hallituksen jäsenistä peräti neljä vaihtui uuteen. Meitä edellisen hallituskauden jäsenistä jäi paikalle kolme. Samoin toiminta sai erilaisen lähtökohdan, kun Aarni palkattiin liitolle vuoden alusta alkaen osa-aikaiseksi toiminnanjohtajaksi (hän varmasti myös esittelee itsensä teille).

Tänä vuonna pyritään yhä aktiivisempaan tiedottamiseen liiton sisällä ja liitosta ulospäin sekä kehittämään liiton toimintaa eri osa-alueilla. Erityisesti kohdistamme fokusta junioritoimintaan, tuomari- ja kilpailutoimintaan sekä koulutus- ja harrastetoimintaan. Näille kaikille perustamme omat työryhmät, joissa keskitytään erityisesti oman toiminta-alueen kehittämiseen sekä lyhyellä että pitkällä aikajänteellä. Työryhmissä on mukana liiton hallituksen jäseniä sekä muita liiton jäseniä työryhmien vetäjien kutsumina. Pyrimme myös kehittämään liiton materiaalipankkia, jotta kaikki jaeltavat materiaalit ovat helposti haettavissa ja käytettävissä liiton jäsenten tarpeiden mukaan. (Pidetyn vuosikokouksen materiaalit laitetaan saataville niiden valmistuttua.)

Tulemme kutsumaan koolle nyt keväällä/kesällä yhden ylimääräisen liiton yleiskokouksen, jotta saamme vuoden 2017 toiminnan sinetöityä sekä vahvistettua tarvittavat sääntömuutokset. Päätimme tehdä antidopingohjelman vaatimien muutosten lisäksi pieniä muokkauksia nykyaikaistaaksemme esim. säännöissä määritellyt ilmoituskäytännöt.

Ensisijaisesti kuitenkin täytämme ne velvoitteet, jotka edellisellä hallituskaudella sekä maaliskuun yleiskokouksessa on päätetty ja niistä lähtökohdista jatketaan toiminnan kehittämistä. Toivoisinkin, että saisimme aikaan jäsenseurojen kanssa aktiivisen vuoropuhelun ja sitä kautta uusia ideoita ja energiaa suomalaisen BJJ:n kehittämiseksi. Yhdessä eteenpäin!!

Hyvää kevättä kaikille ja morjestellaan, kun tavataan, OSS!

Aki Lehto

SBJJL:n hallituksen puheenjohtaja

Uusi hallitus
# 06.03.2018
SBJJL:n kevätleiri järjestettiin lauantaina 3.3. Tampereen Ju-Jutsukoulun uusissa tiloissa Kauppi Sports Centerillä. Ohjaajat Riku Hapulahti ja Perttu Tepponen vetivät runsaalle osallistujajoukolle kaksi tekniikkaharjoitusta ennen treeniosuuden päättäviä Open Mat -henkisiä sparreja.

Samana päivänä järjestettiin liiton vuosikokous, johon oli saapunut edustusta eri seurojen riveistä aina Rovaniemeltä saakka. Vuosikokouksen myötä valittiin SBJJL:n hallitus tulevalle kaudelle.

SBJJL hallitus 2018

Aki Lehto, Nokian Kamppailu-Urheilijat, puheenjohtaja
Tuomas Vaskisalmi, Barreto Helsinki, varapuheenjohtaja
Kari Jalava, Tampereen Ju-Jutsukoulu, rahastonhoitaja
Petri Hirvonen, Sports Academy No. 1, jäsen
Elvira Karppinen, MMA Team 300, jäsen
Janne Maunonen, Jyväskylän Fight Club, jäsen
Panu Ihalainen, Heracles, jäsen
# 12.02.2018
Suomen brasilialaisen jujutsun liiton webmasterin tehtäviä hoitaa tästä eteenpäin Matti Lehti. Tervetuloa mukaan toimintaan!
# 06.02.2018
Suomen brasilialaisen jujutsun liitto hakee lajin parissa työskentelemisestä kiinnostunutta henkilöä webmasterin tehtäviin. Tehtävien hoitaminen vaatii ensisijaisesti perustason html:n käsittelytaitoa sekä tiedostojen kopiointia palvelimelle.

Yleisimpiä webmasterille kuuluvia tehtäviä ovat:

Ranking-laskurin ajo virallisten kilpailujen jälkeen
Rankingien puolittaminen vuoden vaihteessa
Tietokannan varmuuskopiointi kerran kahdessa kuukaudessa ja ennen liiton virallisia kilpailuita
Junnucup-pisteiden hallinta
Mustien vöiden lisääminen liiton sivuille
Seurojen logojen lisääminen/päivittäminen liiton sivuille
Liittojen kokoonpanojen hallinnointi
Tilastojen päivitys
Joukkuekilpailuiden lisääminen järjestelmään

Webmasterille maksetaan vuosikorvaus tehtävistään.

Yhteydenotot pyydetään lähettämään sähköisesti osoitteeseen info@bjjliitto.fi mahdollisimman pian. Tehtäviin liittyvän toimen pääsee aloittamaan heti.

Lisätietoja:

Outi Tammilehto (SBJJL puheenjohtaja)

Tapani Laitila (SBJJL varapuheenjohtaja)

Aarni Karjalainen (SBJJL toiminnanjohtaja)
info@bjjliitto.fi